Als je een hostingpakket en domein bij ons afneemt, dan kun je e-mailaccounts aanmaken. Voor deze accounts kun je onbeperkt subadressen gebruiken. Subadressen maken deel uit van het mailprotocol en zijn bedacht als een manier om e-mail te filteren. Je hoeft deze subadressen niet specifiek aan te maken. Graag leggen we uit hoe je subadressen gebruikt en wat de voordelen ervan zijn.
Subadressen gebruiken
Om een subadres te gebruiken, zet je simpelweg een plusteken en een beschrijving tussen je gebruikersnaam en het @-teken in je e-mailadres. Stel dat info@voorbeeld.nl je e-mailadres is, dan zijn dit bijvoorbeeld geldige subadressen:
- info+facturen@voorbeeld.nl
- info+webshop@voorbeeld.nl
- info+collega@voorbeeld.nl
Alles wat naar deze subadressen wordt verstuurd, komt in dit geval in de inbox van info@voorbeeld.nl terecht. In tegenstelling tot de e-mailaccounts zelf hoef je subadressen niet expliciet ergens aan te maken. Het plusteken en de beschrijving achter de gebruiksnaam toevoegen, is daarvoor het enige wat je hoeft te doen.
Subadressering werkt hierdoor dus niet met bijvoorbeeld e-mailforwarders.
Voordelen van subadressen
Subadressen zijn bijzonder handig om je inkomende mail georganiseerd te houden. Zo kun je iemand facturen altijd naar info+facturen@voorbeeld.nl laten verzenden of je aanmelden bij een dienst met piet+dienst@voorbeeld.nl. Deze berichten komen dan met behulp van mailfilters automatisch in de door jouw gewenste map in je inbox te staan. Zo weet je waar de e-mails van afkomstig zijn en hoef je ze niet handmatig te categoriseren.
Naast het automatisch filteren van inkomende mail in mappen hebben subadressen nog een ander voordeel. Je kunt zo achterhalen of een dienst of webwinkel je e-mailadres heeft doorverkocht. Stel, je hebt met jan+webshopfictief@voorbeeld.nl eens een bestelling bij Webshop Fictief geplaatst. Nu ontvang je ineens spamberichten op specifiek dat adres. Je hebt die alleen daar gebruikt en weet zo waar het gelekt is. Je kunt dan besluiten er melding van te maken en daar niet meer te bestellen.