Er zijn een aantal veelvoorkomende foutmeldingen binnen WordPress die relatief eenvoudig zijn op te lossen. Vaak hoef je daarvoor maar kleine wijzigingen door te voeren. Raadpleeg daarom eerst deze handleiding om te kijken of wordt besproken waar jij tegenaan loopt.
Hoe kan ik mijn domein wijzigen in WordPress?
Het kan voorkomen dat je een nieuwe domeinnaam hebt besteld en dat je graag deze nieuwe domeinnaam voor je blog wilt gebruiken. Je wilt dan ook het hoofddomein op je hostingpakket wijzigen. Hoe kun je dit het beste aanpakken?
Voor het wijzigen van de domeinnaam binnen WordPress, kun je de documentatie van WordPress raadplegen. Ook hebben wij een artikel geschreven, waarin we aandacht schenken aan de domeinnaam wijzigen. Wil je weten hoe je een domeinnaam binnen WordPress kunt wijzigen zonder dat dit de werking van je website aantast, lees dan zeker even dat artikel. Daar worden stapsgewijs drie methoden beschreven hoe je dat het beste kunt aanpakken.
Maak eerst een backup, voordat je iets aanpast. Zo heb je altijd een werkende situatie waarop je kunt terugvallen.
Mijn website wordt na het wijzigen niet meer goed getoond. Wat nu?
Soms wordt de URL niet goed gewijzigd. Vaak heeft dit te maken met de URL die niet juist in de database staat. Om dit probleem op te lossen, kun je deze stappen volgen.
Waarom werkt het uploaden van afbeeldingen/plugins niet meer?
Vaak gaat het fout bij het uploaden en installeren van plugins en afbeeldingen, vanwege de rechten die de mappen hebben waar bestanden naar worden geüpload. Voor WordPress geldt dat de /wp-content/-map in zijn geheel de rechten 755 moet hebben. Je kan in de Bestandsbeheer van DirectAdmin controleren of deze rechten goed staan.
Een ander veelvoorkomende oorzaak is een foutief ingevoerd 'upload_path' (het pad waar WordPress naar bestanden zoekt) in de database. Voor het wijzigen van het upload_path kun je de volgende stappen uitvoeren:
1. Log in op phpMyAdmin via https://www.voorbeeld.nl/phpmyadmin/ (vervang 'voorbeeld.nl' met je eigen domeinnaam).
2. Klik in phpMyAdmin links bovenaan op de naam van je database en daarna op de tabel ‘wp_options’.
3. Vervolgens gaat het specifiek om deze drie waardes die moeten worden aangepast: ‘siteurl’, ‘home’, en ‘upload_path’.
4. Wijzig de URL in de tabellen ‘siteurl’ en ‘home’ zodat daar het correcte hoofddomein komt te staan.
5. Wijzig vervolgens ook de waarde van ‘upload_path’. Dit zal er als volgt uit zien:
/home/deb12345/domains/nieuwedomeinnaamhier.nl/public_html/wp-content/uploads
6. In dit voorbeeld dien je 'deb12345' te vervangen door de gebruikersnaam van DirectAdmin van je pakket. De waarde 'nieuwedomeinnaamhier.nl' dien je aan te passen naar het nieuwe, gewenste hoofddomein.
8. Controleer daarna of de website weer naar behoren werkt.
Het installeren/uploaden lukt nog steeds niet. Wat moet ik doen?
In sommige WordPress-versies heeft WordPress in de /wp-content/-map een .htaccess-bestand toegevoegd waarin de volgende regel staat:
deny all
Dit houdt in dat alle bestanden die geüpload worden naar de betreffende map geblokkeerd worden en geen toegang mogen hebben.
Om het probleem op te lossen, kun je een ‘#’ voor de regel zetten. Je kunt het .htaccess-bestand bewerken door bijvoorbeeld de optie 'Bestand bewerken' in de 'Bestandsbeheer' van DirectAdmin te gebruiken. Het zal er dan als volgt uitzien:
#deny all
De ‘#’ wil zeggen dat regel genegeerd wordt.
Help, mijn website toont alleen maar een wit scherm!
Wanneer je bij bezoek aan je website enkel een wit scherm ziet, dan loop je tegen het zogenaamde 'White Screen of Death' aan. Dit is een veelvoorkomend probleem, wanneer er een fout zit in je WordPress-installatie. Zie ook deze documentatie van WordPress zelf voor het geval dat je hier tegenaan loopt.
Vragen die je je in zulke gevallen kunt stellen, zijn:
-
Weet je of het thema dat je gebruikt wel compatibel is met de laatste versie van WordPress?
-
Krijg je ook het witte scherm, wanneer je alle plugins uitschakelt en teruggaat naar het standaard thema?
Het beste kun je eens nagaan of de genoemde stappen op de pagina van WordPress het probleem oplossen of in ieder geval de oorzaak aan het licht brengen. Ook zijn er nog andere vormen van 'debugging' in WordPress die je kunt gebruiken om een bruikbare fout terug te vinden. Zie ook deze documentatie.
Ik kom er niet uit!
Stuur in dat geval gerust een e-mail naar support@antagonist.nl. We kunnen dan ons best doen om te kijken wat de oorzaak is. Het is ook verstandig de vraag voor te leggen aan WordPress zelf. Aangezien zij de software gemaakt hebben, kennen zij immers de werking het beste. Je kunt de vraag voorleggen op bijvoorbeeld het forum van WordPress zelf.