Bij ieder webhostingpakket bij Antagonist kun je meerdere mailadressen aanmaken die op je domeinnaam zijn gebaseerd. Ieder e-mailaccount dat je aanmaakt, krijgt zijn eigen wachtwoord, zodat alle accounts privé zijn.
Met name als je aan verschillende personen een e-mailadres wilt geven, is dit de beste oplossing. De e-mail kan namelijk door niemand gelezen worden, ook niet door de beheerder van de server of een (eventuele) reseller.
Deze handleiding heeft betrekking op volwaardige e-mailaccounts. Wil je graag een e-mailadres aanmaken die e-mail doorstuurt naar een e-mailaccount dat je al hebt, dan kun je forwarders gebruiken.
Wanneer je inlogt op DirectAdmin en onder 'E-mailaccounts' kijkt, dan zie je een standaard adres staan (bijvoorbeeld deb12345@voorbeeld.nl). Dit is een adres wat je niet kunt wijzigen; dit dient voor de interne werking van DirectAdmin.
E-mailaccount aanmaken
1. Log in op DirectAdmin. Host je meer dan één website op je pakket, klik dan na het inloggen op het domein waarvoor je e-mailadressen wilt aanmaken.
2. Ga in het menu naar 'E-mailbeheer' → 'E-mailaccounts'.
3. Klik op 'Account aanmaken'.
4. Vul vervolgens de gewenste gegevens in en klik op 'Account aanmaken'.
-
Gebruikersnaam: het e-mailadres dat je wilt aanmaken.
-
Wachtwoord: het wachtwoord dat je voor het e-mailadres wilt instellen.
-
Emailquotum: het maximaal aantal MB's dat een e-mailaccount mag gebruiken.
-
Verzendlimiet: het maximaal aantal e-mails het e-mailaccount per dag mag sturen.
5. Je krijgt nu een bevestiging dat het account is aangemaakt. Wil je het e-mailadres in een mailprogramma instellen, gebruik dan niet de daar genoemde mailserver maar onze aanbevolen instellingen.
E-mail controleren
Als je een e-mailaccount in DirectAdmin hebt aangemaakt, dan is het mogelijk om e-mail van dat account via onze webmail te controleren. Je kunt via mail.antagonist.nl met de volgende gegevens op de webmail inloggen:
-
Gebruikersnaam: het aangemaakte e-mailadres (e.g. info@jouwdomeinnaam.nl)
-
Wachtwoord: het opgegeven wachtwoord bij het aanmaken van het e-mailadres
Je kunt ook je mailaccount instellen in een extern e-mailprogramma, zoals Outlook. Op deze pagina kun je terugvinden hoe je een e-mailaccount, aangemaakt in DirectAdmin, in een extern e-mailprogramma kunt instellen.
Ook graag eigen e-mail?
Heb je nog geen webhosting, neem dan gerust eens een kijkje bij onze pakketten! Je kunt dan direct aan de slag met e-mailadressen aanmaken en instellen.
Bekijk onze webhostingpakketten →Wachtwoord (en quotum) wijzigen
Het wachtwoord (en quotum) van ieder mailadres dat je in DirectAdmin hebt aangemaakt, kun je op twee manieren wijzigen.
Als beheerder
De beheerder van het hostingpakket, dus diegene met toegang tot DirectAdmin, kan op DirectAdmin inloggen en van ieder e-mailaccount het wachtwoord wijzigen. Dat gaat als volgt.
1. Ga in het menu naar 'E-mailbeheer' → 'E-mailaccounts'.
2. Klik naast het e-mailaccount op het plusteken en dan op 'Wachtwoord/gebruikersnaam wijzigen'.
3. Vul bij 'Wachtwoord' een nieuw wachtwoord voor het e-mailaccount in en klik op 'Opslaan'.
Als gebruiker
Het kan zijn dat iemand anders binnen je organisatie het hostingpakket beheert. Diegene heeft dan in DirectAdmin een e-mailaccount voor jou aangemaakt dat jij kunt gebruiken.
Het quotum kun je als gebruiker niet zelf aanpassen, maar het wachtwoord wel. Je moet dan wel het oude wachtwoord nog weten. Is dat het geval, volg dan de onderstaande stappen. Neem anders contact op met je beheerder.
1. Ga naar de webmail en log in met het e-mailadres waarvan je het wachtwoord wilt aanpassen.
2. Klik links in het menu op 'Instellingen' en daarna op 'Wachtwoord'.
3. Vul bij 'Huidig wachtwoord' het wachtwoord in dat je nu gebruikt.
4. Bij 'Nieuw wachtwoord' en 'Bevestig nieuw wachtwoord' vul je het nieuwe wachtwoord in dat je wilt gebruiken.
5. Klik op 'Opslaan' om het nieuwe wachtwoord op te slaan. Je wachtwoord voor dit e-mailaccount is nu gewijzigd.
E-mailgebruik analyseren
Het is mogelijk om via DirectAdmin het e-mailverkeer van je aangemaakte e-mailaccounts te analyseren. Dat gaat als volgt:
1. Log in op DirectAdmin en ga naar 'E-mailbeheer' → 'E-mailaccounts'.
2. Klik op 'E-mailgebruik'.
3. Je kunt daar aangeven van welke periode je het e-mailverkeer wilt bekijken.
-
Vandaag: toont het e-mailverkeer van de huidige dag.
-
Deze maand: toont het e-mailverkeer van de huidige maand.
-
Deze maand (zonder vandaag): toont het e-mailverkeer van de huidige maand, maar niet van de huidige dag.
4. In de tabel eronder kun je sorteren op eigenschappen, zoals datum, afzender, ontvanger of pad. Vooral de kolom 'Pad' kan handig zijn om te bepalen of de e-mail vanuit een script is verzonden. En zo ja, vanaf welke locatie op het pakket.
E-mailaccounts opschonen
Na verloop van tijd raken e-mailaccounts vol met spam, met name als IMAP wordt gebruikt. Bovendien zal de prullenbak ('Trash') zich snel vullen. Daarom kan de beheerder van de accounts van tijd tot tijd de accounts opschonen en de mappen van het account leeggooien. Dit kan door de onderstaande instructies in DirectAdmin te volgen.
Wil je zeker weten dat je niets verliest, gebruik dan een e-mailprogramma om alle e-mails één voor één te verwijderen.
1. Log in op DirectAdmin en ga naar 'E-mailbeheer' → 'E-mailaccounts'.
2. Selecteer het op te schonen account en klik op 'Legen'.
3. Kies wat je wilt opruimen en klik op 'Legen'.
-
Inbox: het 'Postvak In' van het account.
-
Imap Folders: alle mappen op het account (verzonden items, trash en eventuele mappen).
-
Spambox: de spammap van het account.
E-mailaccounts verwijderen
Als je een e-mailaccount wilt verwijderen, dan kan dat ook via DirectAdmin. Je verwijdert dan het gehele account, inclusief alle e-mail. Volg hiervoor onderstaande instructies.
Bij het verwijderen van e-mailaccounts gaan alle e-mails van dat account verloren!
1. Log in op DirectAdmin en ga naar 'E-mailbeheer' → 'E-mailaccounts'.
2. Selecteer het te verwijderen e-mailaccount en klik op 'Verwijderen'. Je kunt ook meerdere accounts tegelijk verwijderen.
3. Controleer of je het juiste account verwijdert en klik nogmaals op 'Verwijderen'.