Als je een e-mail naar een ander e-mailadres verstuurt, dan wordt deze in vrijwel alle gevallen eerst gefilterd. Soms kan het zo zijn dat je e-mail (onterecht) wordt gemarkeerd als spam. Hoe zit dat precies en kun je voorkomen dat je e-mail in de spam komt?
Belangrijkste oorzaken
Dit zijn de drie voornaamste redenen waarom een e-mail als spam wordt gezien:
- Je e-mail bevat spamgevoelige woorden.
- Het e-mailadres dat je hebt aangemaakt, bevat spamgevoelige karakters.
- Het SPF-record van je domeinnaam staat niet correct ingesteld.
Spamgevoelige woorden
Een spamfilter scant de inhoud en onderwerp van een e-mail op woorden die met spam worden geassocieerd (e.g. 'win' of 'gratis'). Ook het gebruik van teveel hoofdletters, uitroeptekens en onnodige spaties wil je vermijden. Afbeeldingen en bijlagen met lange of onduidelijke bestandsnamen zijn tevens onwenselijk.
Sommige spamfilters zijn erg streng afgesteld. Wanneer je e-mail in de spambox van de ontvanger komt, dan is het dus verstandig je e-mail te controleren op spamgevoelige woorden en karakters. Als blijkt dat er inderdaad dit soort termen in de e-mail zitten, dan kun je deze verwijderen en de e-mail nogmaals versturen.
Spamgevoelig e-mailadres
Het kan voorkomen dat op basis van het adres waarmee je e-mails verstuurt, het adres als spamgevoelig wordt gezien. Vaak is een combinatie van cijfers en letters een reden om een e-mailadres niet te vertrouwen. Denk aan v00rb33ld@voorbeeld.nl. Zorg er dus voor dat je e-mailadres niet te veel 'vreemde' tekens bevat.
Incorrect SPF-record
Er zijn diverse e-mailaanbieders die vrij streng op het SPF-record controleren. Het doel van een SPF-record is dat er wordt gecontroleerd dat je ook daadwerkelijk geautoriseerd bent om e-mail vanaf een bepaalde server te versturen. In dit SPF-record moet zowel het IPv4- als IPv6-adres zijn gedefinieerd. Lees meer over het belang van het SPF-record.
Stuur gerust een e-mail naar support@antagonist.nl. We controleren het dan graag voor je.