Het kan voorkomen dat er spam vanaf jouw e-mailaccount wordt verstuurd. De spam wordt dan verstuurd door in te loggen op onze mailserver met jouw e-mailadres. Dat betekent dat iemand de beschikking had over de inloggegevens van specifiek dat e-mailaccount. Wij grijpen dan zo snel mogelijk in en wijzigen het wachtwoord om verder misbruik te voorkomen. Je wordt daarover per e-mail op de hoogte gesteld.
Mogelijke oorzaken van spam
De gegevens kunnen op verschillende manieren gestolen zijn. Bijvoorbeeld:
- door één wachtwoord voor meerdere diensten te gebruiken;
- door een wachtwoord te delen met anderen;
- door een publiekelijke computer te gebruiken;
- door met een openbaar netwerk te verbinden;
- door het slachtoffer te zijn geworden van phishing of malware die met keylogging wachtwoorden onderschept.
We kunnen je helpen bij het opschonen en beveiligen van je website. We hebben hiervoor een Sitedokter-dienst. Een beveiligingsexpert van Antagonist zal dan je website controleren, opschonen, updaten en beveiligen.
Welke stappen moet je uitvoeren om weer te kunnen mailen?
Als je erachter komt dat jouw account misbruikt wordt, volg dan de volgende stappen:
- Wijzig altijd direct jouw wachtwoorden. Niet enkel die van het account in kwestie, maar ook jouw andere belangrijke wachtwoorden. Het is in eerste instantie niet na te gaan hoe of hoeveel van jouw gegevens zijn achterhaald.
- Scan daarnaast jouw computer(s) grondig met een goede virus- en malwarescanner. Wijzig de wachtwoorden opnieuw als hierbij iets wordt gevonden.
Hoe wijzig ik het wachtwoord van een e-mailadres?
Het wachtwoord van een e-mailadres kun je in DirectAdmin wijzigen. Dit doe je bij 'E-mail Accounts', te vinden onder de categorie 'E-mail Management'. Dit is tevens de plek waar je het e-mailadres hebt aangemaakt. Raadpleeg deze handleiding.