Met een e-mailforwarder (ook wel e-mailalias, doorstuuradres of forwarder) kun je mail doorsturen. Een forwarder stuurt alle e-mail die op een bepaald e-mailadres binnenkomt door naar een ander adres. Dit andere e-mailadres kan bijvoorbeeld een e-mailaccount binnen je hostingpakket of een extern e-mailaccount zijn. Denk bij het laatste aan een Gmail- of Hotmail-adres.
Met e-mailforwarders kun je dus bijvoorbeeld sales@voorbeeld.nl naar info@voorbeeld.nl doorsturen. Zo heb je maar één e-mailaccount nodig voor beide adressen en komen ze allebei in hetzelfde postvak aan. E-mail die wordt doorgestuurd, behoudt de mailheaders, dus het blijft duidelijk aan welk adres de e-mail is gestuurd.
Een e-mailforwarder aanmaken gaat dan via Mijn Antagonist. Raadpleeg deze instructies.
Merk op dat berichten op beide locaties aankomen, als je een e-mailadres hebt aangemaakt die hetzelfde is als de e-mailforwarder. Afhankelijk van jouw voorkeuren kan dat wel of niet wenselijk zijn. Ter verduidelijking:
- je hebt bij 'E-mailaccounts' in DirectAdmin het e-mailadres info@voorbeeld.nl aangemaakt;
- bij 'E-mail doorsturen' heb je ingesteld dat info@voorbeeld.nl naar voorbeeld@gmail.com moet doorsturen;
- een bericht dat dan naar info@voorbeeld.nl wordt gestuurd, komt op beide accounts aan.
Goed om te weten is dat veel (spam)filters kritischer omgaan met doorgestuurde mails. Het gevolg is dat doorgestuurde mail daardoor sneller in de spam beland. Dit is vaak te voorkomen door het doorstuuradres bij de uiteindelijke ontvangende partij als e-mailalias kenbaar te maken.
E-mailforwarder aanmaken
Een e-mailforwarder aanmaken, gaat als volgt.
1. Log in op DirectAdmin.
2. Ga in het menu naar 'E-mailbeheer' → 'E-mail doorsturen' en klik op 'E-mailforwarder aanmaken'.
3. Maak vervolgens de gewenste e-mailforwarder aan. Je kunt als doel ook meerdere e-mailadressen opgeven.
- E-mailforwarder: het e-mailadres waarop de forwarder moet werken, bijvoorbeeld 'info' of 'contact'.
- Bestemming toevoegen: het e-mailadres waar e-mail naartoe moet worden doorgestuurd.
- Toevoegen: voeg extra regels toe om meerdere ontvangers of meerdere verzenders toe te voegen.
4. Staat alles naar wens, dan klik je op 'Aanmaken' om de e-mailforwarder aan te maken.
Test je een forwarder naar een Gmail-adres vanaf datzelfde Gmail-account, dan lijkt het alsof het niet werkt. Gmail verbergt echter e-mails die binnenkomen als deze ook via dat account zijn verstuurd (deze worden als dubbel beschouwd). Een e-mail die je vanaf een ander adres naar de forwarder stuurt, zal wel aankomen.
E-mailforwarder wijzigen
Je kunt als je ingelogd bent op DirectAdmin ook e-mailforwarders wijzigen.
1. Ga in het menu naar 'E-mailbeheer' → 'E-mail doorsturen'.
2. Klik vervolgens op het potloodje naast de e-mailforwarder die je wilt aanpassen.
3. Vervolgens kun je de e-mailforwarder aanpassen, op dezelfde manier zoals je hem hebt aangemaakt.
E-mailforwarder verwijderen
Je kunt natuurlijk ook aangemaakte e-mailforwarders verwijderen. Dit gaat in DirectAdmin als volgt.
1. Ga in het menu naar 'E-mailbeheer' → 'E-mail doorsturen' en vink de te verwijderen e-mailforwarders aan.
2. Klik daarna op 'Verwijderen' en bevestig je keuze.