In de meeste gevallen wil deze foutmelding zeggen dat een bestand op je site niet gevonden kan worden. Dit is geen fatale fout; het opgevraagde bestand staat niet op de server of het adres in de adresbalk is foutief. Controleer het pad (hoofdlettergevoelig) en upload het bestand eventueel opnieuw. Het bestand zal dan waarschijnlijk wel gevonden kunnen worden.
Pas als je naar je domein surft (dus https://www.voorbeeld.nl zonder iets erachter) en je krijgt dan een foutmelding met 'Not Found', dan heb je een wat groter probleem. Dan heb je namelijk waarschijnlijk de public_html-map verwijderd of ontoegankelijk gemaakt. Volg de deze stappen om dit te herstellen.
Dit artikel geldt alleen als je een 'Not Found'-foutmelding krijgt als je naar je domein surft, zonder iets erachter (dus naar https://voorbeeld.nl).
Check of je domein bij Antagonist staat
Het is mogelijk dat je domein nog niet bij Antagonist staat, maar dat je oude host de site al wel heeft verwijderd. Om te voorkomen dat je onnodige acties gaat ondernemen, moet je eerst kijken of het domein bij ons staat. Dit doe je door de nameservers op te vragen.
Als deze nameservers allemaal niet eindigen op 'webhostingserver.nl', dan is het domein waarschijnlijk niet verhuisd en ligt het probleem bij je huidige provider. Eindigen één of meerdere nameservers wel op 'webhostingserver.nl' en is je domein net verhuisd, dan kan het nog zijn dat je domein nog niet naar ons verwijst. Wacht in dat geval 24 uur voor je verder gaat met de volgende stappen.
Symlink naar public_html-map herstellen
Hoewel dit probleem vaak niet gerelateerd is aan het niet bereikbaar zijn van je website, is het meestal wel verdwenen als dit probleem optreedt. Probeer daarom, voor je verdergaat, eerst de snelkoppeling naar de public_html te herstellen. Hoe je dit doet, staat uitgelegd in deze handleiding.
Controleer vervolgens of exact dezelfde foutmelding nog steeds verschijnt. Als dat het geval is, kun je doorgaan met de volgende stap. Anders is het probleem opgelost; een eventuele foutmelding is dan een ander probleem.
public_html-map herstellen
Controleer of je public_html-map wel op de juiste locatie staat en vanuit Apache bereikbaar is.
-
Log in op DirectAdmin en ga naar de Bestandsbeheer.
-
Klik vervolgens op je domeinnaam ('voorbeeld.nl').
Vervolgens zul je waarschijnlijk een of meerdere van de volgende mappen zien (waarbij deb12345 jouw gebruikersnaam is):
Mapnaam | Perm. | UID | GID |
---|---|---|---|
.htpasswd | 755 | deb12345 | deb12345 |
logs | 755 | root | deb12345 |
private_html | 711 | deb12345 | deb12345 |
public_ftp | 711 | deb12345 | deb12345 |
public_html | 750 | deb12345 | apache |
stats | 755 | root | root |
Let op: deze lijst is slechts weergegeven ter illustratie, jij hoeft niet alle mappen te hebben die hierboven staan.
In deze foutmelding is het van groot belang dat de public_html-map op de juiste locatie staat en schrijfbaar is. Als je deze map niet kunt vinden op de aangegeven locatie, dan kun je deze opnieuw aanmaken door een nieuwe map te maken en deze 'public_html' te noemen. Als je de map met jouw domein al niet kunt vinden, zul je opnieuw je domein aan moeten maken. Verderop lees je hoe je dat doet.
Belangrijk is dat public_html vanuit 'apache' leesbaar is en vanuit je gebruikersnaam schrijfbaar. Dit kun je bewerkstelligen door de rechten van de map public_html naar behoren te wijzigen. Dit moet je doen als de rechten niet overeenkomen. Informatie over het instellen van de rechten staat op een andere pagina en de rechten die hieronder zijn aangegeven zijn minimale rechten:
UID | GID | Oplossing |
---|---|---|
deb12345 | deb12345 | Zet de permissie op 755 |
deb12345 | apache | Dit is correct, permissie moet op 750 |
deb12345 | root | Zet de permissie op 755 |
apache | deb12345 | Zet de permissie op 770 |
apache | apache | Klik op 'Reset Ownership' en zet de rechten dan op 755 |
apache | root | idem |
root | deb12345 | Zet de permissie op 775 |
root | apache | Klik op 'Reset Ownership' en zet de rechten dan op 755 |
root | root | idem |
Probeer je domein opnieuw te bezoeken. Krijg je een Forbidden-melding, bekijk dan deze uitleg. Lees anders de volgende sectie.
Opnieuw je domein aanmaken
Blijkbaar is het probleem wat complexer en is er meer verdwenen van je account dan zomaar hersteld kan worden. Een eenvoudigere oplossing dan het wissen van jouw domein is er eigenlijk niet. Dat is echter niet zonder risico.
Bij het uitvoeren van deze procedure zullen alle e-mails, instellingen en geüploade gegevens worden gewist. Databases blijven wel behouden, omdat deze niet aan een domein gekoppeld zijn. Het is desalniettemin verstandig om ook een backup van je databases te maken.
Je kunt er daarom nu ook voor kiezen om contact op te nemen met de helpdesk. Mogelijk dat zij het pakket nog kunnen herstelen, zonder dat hierbij gegevens verloren gaan.
Zorg er dus voor dat je belangrijke e-mail en gegevens van je account afhaalt en de instellingen ergens opschrijft. Als je dat hebt gedaan, dan kun je de stappen volgen om je account te resetten.
Heb je dat uitgevoerd, controleer of je nog steeds een Not Found-foutmelding krijgt. Als je een 'Forbidden' fout krijgt, lees dan het advies in deze handleiding.
Als het probleem nog niet op is gelost, neem dan contact met ons op. We zullen je account dan opnieuw aan moeten maken. Dan verlies je óók je databases, dus maak alvast een backup voor de zekerheid.