Voor meer informatie over oneHome, raadpleeg je ons artikel hier.
Voor extra beveiliging van je accounts bij Mijn Antagonist en het oneHome klantportaal, kun je twee-factor-authenticatie (2FA) inschakelen. Je voegt daarmee een extra beveiligingslaag toe: naast je gebruikersnaam en wachtwoord heb je een speciale code nodig om in te loggen. Zo is je account beschermd, zelfs als iemand anders je wachtwoord weet. We raden het gebruik van 2FA dan ook sterk aan voor een veiligere online ervaring.
Let op! Voordat je de stappen uitvoert, is het van belang dat je een 2FA-app (bijvoorbeeld Google Authenticator) op je telefoon hebt geïnstalleerd.
Stappen voor Mijn Antagonist
-
2FA inschakelen
Je kunt in Mijn Antagonist als volgt twee-factor-authenticatie (2FA) inschakelen.
1. Log in op je klantaccount van Mijn Antagonist.
2. Klik bovenaan in het menu op 'Administratie'.
3. In het kader 'Beveiliging' klik je achter 'Twee-factor-authenticatie' op 'Inschakelen'.
4. Er toont zich een QR-code. Scan deze met de Google Authenticator app (Android / iOS) of een andere 2FA app op je telefoon. Heb je een authenticator zonder camera of wil je de eenmalige codes in je password manager ontvangen, gebruik dan de sleutel.
5. Voer bij 'Bevestigingscode' de code in die je in de app op je telefoon ziet en klik op 'Volgende'.
6. Er wordt nu gevraagd een hersteltelefoonnumer toe te voegen. Daarmee kun je toegang tot je account herstellen, ook als jij je authenticator-app bent kwijtgeraakt. Voer je telefoonnummer in, selecteer de gewenste methode en klik op 'Volgende'.
7. Je ontvangt nu per SMS of spraakbericht een bevestigingscode. Voer die bij 'Bevestigingscode' in en klik op 'Bevestigen'.
8. Je krijgt nu eenmalige codes te zien. Ieder van de zes codes kun je één keer gebruiken om in te loggen en kunnen van pas komen als je bijvoorbeeld je telefoon bent verloren. Schrijf deze dus op en bewaar ze op een veilige plek.
9. Klik op 'Configuratie afronden'. Je hebt nu succesvol twee-factor-authenticatie voor Mijn Antagonist ingeschakeld.
-
Hersteltelefoonnummer wijzigen
Het is mogelijk om het hersteltelefoonnummer dat je hebt ingesteld tijdens het inschakelen van twee-factor-authenticatie te wijzigen. Dit kan wenselijk zijn als je bijvoorbeeld een nieuwe telefoonnummer hebt. Je past dit als volgt aan:
1. Log in op je klantaccount van Mijn Antagonist en klik bovenaan in het menu op 'Administratie'.
2. In het kader 'Beveiliging' klik je achter 'Hersteltelefoonnummer' op 'Wijzigen'.
3. Voer je nieuwe telefoonnummer in, selecteer de gewenste methode en klik op 'Volgende'.
4. Je ontvangt nu per SMS of spraakbericht een bevestigingscode. Voer die bij 'Bevestigingscode' in en klik op 'Bevestigen'. Je hebt nu het hersteltelefoonnummer gewijzigd.
-
Eenmalige codes beheren
Je kunt nieuwe eenmalige codes genereren, bijvoorbeeld omdat je alle huidige codes hebt gebruikt. Dit gaat als volgt:
1. Log in op je klantaccount van Mijn Antagonist en klik in het menu op'Administratie'.
2. In het kader 'Beveiliging' klik je op 'Beheer eenmalige codes'.
3. Je ziet nu de huidige eenmalige codes. Klik op 'Genereer nieuwe codes' om nieuwe te genereren.
4. Schrijf de nieuwe eenmalige codes op en bewaar ze op een veilige plek.
Let op
Als je nieuwe eenmalige codes genereert, dan komen de huidige te vervallen. -
2FA uitschakelen
Twee-factor-authenticatie (2FA) uitschakelen gaat op dezelfde locatie als het inschakelen ervan.
1. Log in op je klantaccount van Mijn Antagonist en klik bovenaan in het menu op 'Administratie'.
2. In het kader 'Beveiliging' klik je achter 'Twee-factor-authenticatie' op 'Uitschakelen'.
3. Voer opnieuw je wachtwoord voor Mijn Antagonist in als daar om wordt gevraagd.
4. Klik op 'Maak mijn account minder veilig'. Je hebt nu succesvol twee-factor-authenticatie uitgeschakeld.
Stappen voor oneHome
-
2FA activeren
Je kunt in het oneHome klantportaal als volgt twee-factor-authenticatie (2FA) activeren.
1. Log in op oneHome.
2. Klik op je profiel-icoon rechtsboven op de pagina.
3. Kies 'Beveiliging' in het menu.
4. Scrol naar beneden naar het gedeelte 'Twee-factor-authenticatie' en klik op de knop 'Activeren'.
5. Doorloop stap 1, 2 en 3 die worden getoond in het volgende scherm.
Voer bij 'Beveiligingscode' de code in die je in de app op je telefoon ziet en klik op 'Doorgaan'.6. Je krijgt nu herstelcodes te zien. Door de knop 'Download herstelcodes' te klikken, sla je deze lokaal op in een TXT-bestand. Zodra je dit venster sluit zijn de herstelcodes niet meer in te zien.
Waarom is het belangrijk om je herstelcodes op te slaan?
Herstelcodes zijn essentieel als je geen toegang meer hebt tot je telefoon. Met deze codes kun je alsnog inloggen op je klantportaal. Elke code kun je één keer gebruiken. We adviseren je daarom om de codes op een veilige plek op te slaan, bijvoorbeeld in een wachtwoordmanager.7. Klik op 'Klaar'. Je hebt nu twee-factor-authenticatie voor dit account geactiveerd.
-
2FA deactiveren
Twee-factor-authenticatie deactiveren gaat op dezelfde locatie als het activeren ervan. Je kunt in het oneHome klantportaal als volgt twee-factor-authenticatie (2FA) deactiveren.
1. Log in op oneHome.
2. Klik op je profiel-icoon bovenaan de pagina.
3. Kies 'Beveiliging' in het menu.
4. Scrol naar beneden naar het gedeelte 'Twee-factor-authenticatie' en klik op de knop 'Deactiveren'.
5. Voer de eenmalige wachtwoordcode die je in de app op je telefoon ziet in bij 'Beveiligingscode' om het verwijderen van het gekoppelde apparaat te bevestigen. Klik daarna op 'Volgende'.
Geen toegang meer tot je authenticator app?
Als je geen toegang meer hebt tot je authenticator app, neem dan direct contact op met onze support. Na verificatie kunnen wij de twee-factor-authenticatie uitschakelen, zodat je weer toegang krijgt tot je klantportaal. We raden aan om het daarna opnieuw te activeren.6. Je hebt nu succesvol twee-factor-authenticatie gedeactiveerd.