Als je domein gekoppeld is aan een hostingpakket, kun je e-mailforwarders aanmaken via DirectAdmin. Dit geldt zowel voor Mijn Antagonist als oneHome.
Wat is een e-mailforwarder?
Met een domeinnaam zonder hostingpakket kun je via je administratieve omgeving een e-mailforwarder instellen om mail door te sturen naar een ander e-mailadres(sen). Bijvoorbeeld, een e-mail naar info@voorbeeld.nl kan automatisch worden doorgestuurd naar voorbeeld@gmail.com.
Let op, bij een e-mailforwarder wordt de e-mail niet in een mailbox opgeslagen, maar stuurt deze alleen door. Dit is dus geen volwaardig e-mailaccount met eigen inloggegevens of opslagruimte.
Goed om te weten is dat veel (spam)filters strenger zijn met doorgestuurde e-mails, waardoor deze eerder in de spam terecht kunnen komen. Dit kun je vaak voorkomen door het doorstuuradres bij de ontvanger als e-mailalias.
Bij het testen van een forwarder naar een Gmail-adres vanaf hetzelfde account, kan het lijken alsof het niet werkt, omdat Gmail dubbele e-mails verbergt. E-mails vanaf een ander adres worden wel correct doorgestuurd.
Aan de slag
Voor meer informatie over oneHome, raadpleeg je ons artikel hier.
Stappen voor Mijn Antagonist
-
E-mailforwarder aanmaken
Je kunt voor een domeinnaam zonder hosting in Mijn Antagonist als volgt e-mailforwarders aanmaken:
1. Log in op Mijn Antagonist.
2. Ga in het menu naar de optie 'Producten'.
3. Klik op de domeinnaam waar je een e-mailforwarder voor wilt aanmaken.
4. Kies rechts in in het vak 'Beheer' voor de optie 'E-mail doorsturen'.
5. Je krijgt nu het venster te zien waar je e-mailforwarders kunt aanmaken.
6. Bij 'Adres' kun je het gewenste adres kiezen. Klik op het veld voor veelgebruikte suggesties of vul zelf een adres in.
7. Bij 'Doorsturen naar' vul je het e-mailadres in waar de e-mail naar moet worden doorgestuurd. Je kunt zelf een adres invoeren of op het veld klikken en een bekend adres selecteren.
Let op: wil je dat hetzelfde adres mail naar verschillende adressen doorstuurt, maak dan voor elke een nieuwe regel aan.
Gebruik je een externe mailserver?
Haal dan het vinkje weg bij 'E-mailforwarding ingeschakeld'. Je schakelt zo de lokale mailafhandeling uit. Anders probeert de server e-mail lokaal door te sturen en werkt het niet.8. Klik ten slotte op 'Opslaan' om de aangemaakte e-mailforwarders op te slaan.
-
Een catch-all instellen
Je kunt ook een catch-all instellen door een vinkje voor het Bron-veld te zetten. Daarmee kun je instellen dat e-mail naar een bepaald doeladres moet worden gestuurd, ongeacht wat iemand voor @voorbeeld.nl zet.
Stel, je maakt het volgende aan: *@voorbeeld.nl → voorbeeld@gmail.com. Je kunt dan een e-mail naar info@voorbeeld.nl sturen, zonder dat je dat doorstuuradres hebt aangemaakt. De e-mail komt alsnog op voorbeeld@gmail.com uit.
Stappen voor oneHome
-
E-mail doorsturen
Je kunt voor een domeinnaam die niet gekoppeld is aan hosting in oneHome als volgt e-mail doorsturen:
1. Log in op oneHome.
2. Kies in het linkermenu voor 'Domeinen'.
3. Klik bij de domeinnaam waarvoor je e-mail wilt doorsturen op het pijltje aan de rechterkant.
4. Kies in het linkermenu voor 'E-mail doorsturen'.
5. Klik op 'Stuur je e-mail door'.
6. Vul de gewenste naam van je e-mailadres in. Je vult alleen het deel in dat voor het @-teken moet komen. De domeinnaam is al ingevuld en kan niet worden gewijzigd.
Tip:
Wil je een catch-all-adres aanmaken, zodat alle e-mail voor jouw domeinnaam op een bestaand e-mailadres uitkomt? Vul hier dan geen naam in, maar alleen een sterretje (*).7. Vul bij 'Doorsturen naar' het e-mailadres in waarop je de berichten wilt ontvangen. Dit moet een bestaand e-mailadres zijn, waar je zelf toegang tot hebt. Wil je e-mail doorsturen naar meerdere adressen? Vul dan alle gewenste e-mailadressen in, van elkaar gescheiden met een komma.
8. Klik op 'Aanmaken'.
-
Catch-all-instellingen
Een 'catch-all'-adres verzamelt e-mails die naar niet-bestaande e-mailaccounts op je domein worden verzonden. Houd er rekening mee dat het activeren van deze functie kan leiden tot het ontvangen van meer ongewenste e-mail. Je kunt catch-all als volgt instellen:
1. Log in op oneHome.
2. Kies in het linkermenu voor 'Domeinen'.
3. Klik bij de domeinnaam waarvoor je e-mail wilt doorsturen op het pijltje aan de rechterkant.
4. Kies in het linkermenu voor 'E-mail doorsturen'.
5. Klik op 'Catch-all-instellingen'.
6. Selecteer 'Actief' en vul bij 'Doorsturen naar' het e-mailadres in waarop je de berichten wilt ontvangen. Dit moet een bestaand e-mailadres zijn, waar je zelf toegang tot hebt.
Wil je doorsturen naar meerdere e-mailadressen? Vul dan alle gewenste e-mailadressen in, van elkaar gescheiden met een komma.
7. Klik op 'Opslaan'.